2017-06-06

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

Emma Samsoe har studerat unga människor som vill hänga med i de riktigt snabba modesvängarna. (Foto: Gunnar Menanader.)

Den ständiga jakten på de allra senaste trenderna är en tidskrävande och intensiv aktivitet bland unga konsumenter som vill hänga med i det snabba modet – ”fast fashion”. Emma Samsioe har studerat strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter. I dagarna disputerar hon med en ny avhandling från Lunds universitet.
    Mycket av dagens konsumtionsforskning handlar om hållbara konsumtionsmönster och konsumenters kunskap om hållbarhet. Emma Samsioe har istället fokuserat på konsumenters lärande. Hur går det till att bli en kompetent konsument? Vilka strategier använder sig konsumenterna av och hur funkar dessa strategier på en marknad i ständig förändring?
    – Man kan säga att de här unga konsumenterna, och det rör sig oftast om kvinnor, lever som konsumtionssamhället lär, säger Emma Samsioe. Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten.
    Läs hela pressmeddelandet från Lunds universitet.