2024-02-11

Värmland tar plats på Litteraturkartan!

Litteraturkartan är en digital plats för den som vill resa i den äldre litteraturens landskap. Som sjätte landskap i ordningen tar nu Värmland plats på kartan. Författaren Marit Kapla har varit skribent för Litteraturkartan Värmland och hon har gjort många upptäckter under arbetets gång.
– Vissa Värmlandsförfattare, som Selma Lagerlöf, hade jag redan läst mycket av medan jag till exempel bara hade läst någon enstaka novell av Tage Aurell. Numera är han en av mina favoritförfattare med sina ordknappa och exakta berättelser. Det blev en ny upplevelse i somras att åka runt i Mangskog med omnejd och känna hur landskapet där står i förbindelse med mycket av det han har skrivit. Poeten Ingrid Udenius som föddes i Gunnarskog är en annan författare jag hittat genom arbetet och som jag tycker skrev väldigt fina dikter.
Litteraturbanken: Värmland tar plats på Litteraturkartan!.