Rysk järnvägssatsning
I århundraden har handel med Europa varit den viktigaste pelaren i rysk ekonomi. Efter sanktionerna har landet pressats att ta nya vägar. En planerad järnväg genom Iran kan vara avgörande för dessa ambitioner. Moskva har utökat förbindelserna med Kina i öster, och via en sydlig rutt, Indien och länderna kring persiska viken.
En viktig del av planen är en 100 kilometer lång, och drygt 17 miljarder kronor, järnväg som ska börja byggas i år och vara klar 2028. Det blir den sista länken i en rutt mellan Ryssland och Irans hamnar i persiska viken – som ger tillgång till platser som Mumbai och indisk handel. Ryssland har gått med på att låna Iran 1,4 miljarder dollar för att finansiera projektet.
Enligt president Putin kommer restiden för gods mellan S:t Petersburg och Mumbai att kortas från dagens 30–45 dagar till 10 dagar. Ryska tjänstemän flaggar för att järnvägssträckan kan komma att konkurrera med Suezkanalen. Chefen för Östekonomiska Institutet (SITE) vid Handelshögskolan i Stockholm är dock skeptisk till att järnvägen skulle kunna konkurrera med Suezkanalen.
The New York Times: From Moscow to Mumbai: Russia Pivots South for Trade.
DN: Ryska järnvägssatsningen: ”En överlevnadsstrategi”.
< Hem