2024-05-29

Pisachefen: Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset.
– Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher.
OECD-gruppen har också släppt en färsk rapport där resultaten från den senaste Pisaundersökningen har sammanställts: ”Students, digital devices and success”.
     OECD: Students, digital devicesdigital devices and success – pdf.
    F A K T A
• 59 procent av femtonåriga elever i OECD säger att
 dethänder att de blir störda av att andra elever
 använder mobiler, skärmar eller datorer på mate-
 matiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
 användning får betydligt lägre poäng på matematik-
 tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt
 smartatelefoner flera gånger om dagen trots att de
 gått i skolor med mobilförbud. 21 procent har använt dem varje eller
 nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de inte
 har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
 innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
 innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
 kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
 samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.
Källa: Students, digital devices and success, OECD.