Pisachefen: Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset
Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset.
– Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher.OECD-gruppen har också släppt en färsk rapport där resultaten från den senaste Pisaundersökningen har sammanställts: ”Students, digital devices and success”.
OECD: Students, digital devicesdigital devices and success – pdf.
F A K T A
• 59 procent av femtonåriga elever i OECD säger att
dethänder att de blir störda av att andra elever
använder mobiler, skärmar eller datorer på mate-
matiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
användning får betydligt lägre poäng på matematik-
tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt
smartatelefoner flera gånger om dagen trots att de
gått i skolor med mobilförbud. 21 procent har använt dem varje eller
nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de inte
har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.
• 59 procent av femtonåriga elever i OECD säger att
dethänder att de blir störda av att andra elever
använder mobiler, skärmar eller datorer på mate-
matiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
användning får betydligt lägre poäng på matematik-
tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt
smartatelefoner flera gånger om dagen trots att de
gått i skolor med mobilförbud. 21 procent har använt dem varje eller
nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de inte
har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.
Källa: Students, digital devices and success, OECD.
< Hem