Pisachefen: Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset
Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset.
– Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher.OECD-gruppen har också släppt en färsk rapport där resultaten från den senaste Pisaundersökningen har sammanställts: ”Students, digital devices and success”.
OECD: Students, digital devicesdigital devices and success – pdf.
F A K T A
• 59 procent av femtonåriga elever i OECD säger att
dethänder att de blir störda av att andra elever
använder mobiler, skärmar eller datorer på mate-
matiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
användning får betydligt lägre poäng på matematik-
tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt
smartatelefoner flera gånger om dagen trots att de
gått i skolor med mobilförbud. 21 procent har använt dem varje eller
nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de inte
har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.

dethänder att de blir störda av att andra elever
använder mobiler, skärmar eller datorer på mate-
matiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
användning får betydligt lägre poäng på matematik-
tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt
smartatelefoner flera gånger om dagen trots att de
gått i skolor med mobilförbud. 21 procent har använt dem varje eller
nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de inte
har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.
Källa: Students, digital devices and success, OECD.
< Hem