2025-06-30

Apple anpassar App Store till EU:s DMA

Apple har redan introducerat omfattande justeringar i App Store-reglerna för att därmed följa kraven i EU:s Digital Markets Act (DMA).
    Utvecklare får större frihet att:
  • länka till flera externa sidor – även med spårning, omdirigeringar och andra tekniker.
  • utforma länkar och gränssnitt fritt inom apparna.
  • marknadsföra erbjudanden i andra appar, på externa sajter eller via tredjepartsmarknadsplatser.
  • använda inbyggd UI eller in-app-webbvisningar för externa erbjudanden.
Apples varningsruta – scare sheet – när användare klickar på externa länkar går att stänga av.
    Tillsammans med policyändringarna inför Apple ett nytt avgiftssystem för utvecklare som använder externa betalningar eller länkar.
Avgift för tjänsterStore Services Fee – delas upp i två nivåer:
  • Nivå 1–5 procent avgift.
    Endast tillgång till grundläggande funktioner som appdistribution, säkerhetsfunktioner och apphantering. Ej automatiska uppdateringar och automatiska nedladdningar.
  • Nivå 2–13 procent avgift – 10 procent för små utvecklare eller längre prenumerationer.
    Ger tillgång till hela App Store-paketet som det ser ut i dag.
Se alla förändringar på Apple Developer News: Updates for apps in the European Union.