2025-10-13

EU:s förordning om politisk reklam gäller nu

Bild: Shutterstock.
Den 10 oktober 2025 började EU:s förordning om politisk reklam gälla i Sverige.
    Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA), är EU:s satsning för att stärka demokratin, främja fria och rättvisa val, stödja oberoende medier samt motverka desinformation. Meningen är att öka transparensen kring politiska reklamtjänster och skapa en enhetlig reglering inom hela EU.
    Politisk reklam måste tydligt märkas med information om avsändare och ett transparens-meddelande. De som skapar eller sprider politisk reklam måste spara och offentliggöra viss information samt följa regler för användning av personuppgifter vid riktad reklam.
    För att säkerställa att Sverige följer reglerna ska en ny svensk lag införas, som bland annat inkluderar sanktionsavgifter och myndigheternas befogenheter. Lagen räknas träda i kraft den 1 januari 2026.
    Förordningen om politisk reklam, TTPA, ingår som en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier och motverka desinformation.
    Mediemyndigheten: TTPA – EU:s förordning om politisk reklam.
    EU: EU-förordning 2024/900 om transparens och inriktning när det gäller politisk reklam, pdf.