Svenskarna och internet 2025
Internetstiftelsen har kommit med sin stora kartläggning av svenskarnas digitala liv.
Även om mycket är sig likt – svenskarna hänger fortfarande online – så händer några spännande saker under ytan. Plattformar byter publik, förtroendet för reklam svajar och AI har på rekordtid blivit en självklar del av mångas vardag. Ladda ner skriften som pdf: Internetstiftelsen: Svenskarna och internet 2025.
- FAKTA – Svenskarna och internet 2025:
- 97 procent av svenskarna använder internet – 93 procent dagligen.
- Fler än 1 av 10 känner att digitala vårdtjänster försvårar tidsbokningen.
- Nära var fjärde har avstått att boka ett läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra.
- 4 av 10 har använt ett AI-verktyg senaste året – användningen domineras av de födda under 00-talet.
- Fler män än kvinnor använder AI – men bland ungdomar börjar flickorna komma ikapp pojkarna.
- Var femte AI-användare har ställt hälso- och sjukvårdsrelaterade frågor i ett AI-verktyg.
- 4 av 10 AI-användare har genererat bilder i AI-verktyg.
- Threads växer mest av alla sociala medier och Whatsapp ökar stort bland kommunikationsappar.
- Inte ens hälften av svenskarna gör regelbundet egna inlägg på sociala medier, framför allt unga män har slutat göra inlägg.
- Mer än hälften av svenskarna har sett blufannonser i sociala medier. Endast en tredjedel av dem har gjort en anmälan till plattformen.
- Nätdejtingen minskar – knappt 2 av 10 singlar nätdejtar.
- Var femte svensk googlar sina ex.
Källa: Internetstiftelsen.
< Hem