2025-11-13

Psykologin bakom att inte lämna tillbaka kundvagnen

Det finns två typer av människor i den här världen: de som lämnar tillbaka sina kundvagnar till en butik eller kundvagnsinhägnad och de som inte gör det. Det finns samma typ av dikotomi – tvådelning – bland människor som aldrig använder blinkers eller ett antal beteenden som skiljer de som tar hänsyn till andra och de som inte gör det. Det där med kundvagnen är något vi ser oftast, eftersom de lämnar efter sig bevis.
    Beteendevetaren Hannah B. Waldfogel, forskare och lärare vid Columbia Business School, gjorde en del forskning om kundvagnsbeteende genom att analysera 564 videor som lagts upp av Cart Narcs där folk övergav en kundvagn på ett felaktigt sätt och sedan konfronterades om det. Som man kan gissa var många inte glada över konfrontationen och gick in i roat raseriläge. Men inte alla.
    Waldfogel redde ut de olika svaren och ursäkter de gav. Sedan ger hon några anledningar till varför folk utvecklar en vana att överge kundvagnarna, och några sätt som butikerna – och samhället – kan uppmuntra dem att börja göra det rätta.
    Behavioural Scientist: Why Don’t People Return Their Shopping Carts? A (Somewhat) Scientific Investigation.
    YouTube: Cart Narcs.